my tweets. follow me okey?

Sunday, 10 July 2011

Susah nak menduga persahabatan kita....

Assalamualaikum....
Aku ada benda nak cakap pasal persahabatan ini...korang sendiri ada kawan kan? Bape ramai, jenis kaum, jantina, umur, pangkat dan pekerjaan juga mempengaruhi persahabatan kita. Tetapi apa yang korang terfikirkan tentang persahabatan korang? 


Korang mesti terfikir tentang sahabat korang kan sekarang? apa yang telah mereka lakukan? Ada yang baik, ada yang jahat... Itulah persahabatan kita.. adakalanya seperti graf.. ada yang menaik, ada yang turun, ada yang mendatar...

Kita tidak tahu bagaimana keadaan persahabatan kita sebenarnya... adakalanya kita tidak menduga perkara yang sebenarnya berlaku pada sahabat kita.. maybe dalam satu saat, minit, jam, hari, bulan, tahun dan bla bla bla..... semuanya berubah... ada yang meninggal dunia, ada yang berpindah, ada yang cari pasal dan sebagainya... begitulah adat resam dunia persahabatan ini...

Tapi aku nak share sikit pasal perkara yang menimpa diriku sejak aku naik sekolah menegah... memang ternyata berubah daripada di sekolah rendah... aku memang suka berkawan.. tapi maybe aku tersalah pilih kawan time tu..
memang pada awalnya mereka baik... tetapi aku tidak memandang dari hati yang tersirat ini... 

dari tahun ke tahun, persahabatan antara member-member aku semakin teruk (maybe dari sikap ego aku kot?) tetapi kenapa aku yang jadi mangsa diaorang...
bila time ada masalah, mulutnya manis seperti tebu... tapi bila aku ada masalah, bukan nak tolong ke apa.. buli-buli aku la, buat aku jadi bahan lawak or gurauan la... or bagi alasan tak taw la.. busy la... ada hal la... tapi aku macam 2 diaorang marah la...(memang aku marah la kalau diaorang buat cam 2....)

ada satu kisah lain... maybe aku ni over ke apa... dyorang buat group anti aku...tak macam celaka kan?
apa? ingat aku ni badut ke nak sampai buat begitu... sorry la.. aku ada maruah la beb... dyorang kutuk2 macam tu memang dasar tak pernah cerminkan diri korang (sebab fikir dyorang tu PERFECT sangat la kot?).. or memang dyorang tu ada niat jahat disebaliknya...

kalau alasannye BERGURAU... itu alasan paling bodoh aku dengar... weyyy.... fikirlah macam pro sikit.. kalau nak gurau... ingat-ingat la YANG MAHA ESA.... Nabi Muhammad S.A.W pun telah menggariskan panduan yang betul.... bergurau itu ada batasnya. 

so... what did they mean about joking? hahaha... memang jawapannya untuk suka-suka sahaja kan? tetapi.. ingatlah.. sesungguhnya menyakiti hati seseorang itu berdosa... lidah itu lebih tajam daripada pedang yang paling tajam di dunia.. memang korang fikir dari segi fizikal lidah itu memang lembik dan tidak tajam... tetapi pada maksud tersiratnya... apabila bercakap sesuatu yang kita tidak sukai... ia menusuk terus ke dalam qalbu kita...
 dan akhirnya memusuhi sesama sendiri....

tak nak kan sahabat kita memusuhi kita kan? tetapi begitulah apa yang berlaku pada diri aku... ada musuh kat sekolah... (x nak cerita apa ceritanya sebab cerita itu memalukan aku...)

Satu lagi, mereka memang suka memalukan aku... contohnya baru-baru ni.. ada birthday party seorang makhluk Allah... member aku sengaja baling tepung kearah mata aku... hampir-hampir buta time tu (taw kan bila dah masuk mata?) aku menangis sebab pedih... bukan mereka nak tolong aku, malahan diaorang mengejek aku... bukan kat situ aje.. ada seorang makhluk Allah telah sebarkan benda tu kat blog dia and kat FB la.. (sebab berita lebih cepat tersebar kat facebook)...

malaslah nak layan member yang tidak menghargai kita... diaorang tu memang seperti kacang melupakan kulit..memang dasar narrow minded betul... biarah.. semoga apa yang diaorang buat itu dibalas oleh Allah..
itulah dugaan aku ketika berkawan.... so... ambl la iktibar daripada entry ni....

sebelum aku habis entry ni... baik korang renung-renungkan gambar dibawah ini....



salam ukhwah,
mart aumi muslimin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...